Kullens hembygdsförening verkar i det vackra Kullabygden beläget i nordvästra Skåne. Medlemmarna i Kullens hembygdsförening arbetar aktivt med att sprida kunskap om området och bevara kulturarvet. Föreningen som bildades 1926 är ideell och drivs av medlemmarna och bygger på deras intressen. Det anordnas löpande aktiviteter, mest under vår och sommar, där både medlemmar och privatpersoner är välkomna att medverka. Det bördiga Skåne förknippas ofta med sina möllor, något som uppmärksammas varje sommar vid regelbundna visningar. Om vädret tillåter kan du få möjlighet att se hur kvarnen maler säden samtidigt som kunniga personer berättar om tekniken och möllans historia. Möllor finns över hela området.

Kullens hembygdsförening förvaltar ett flertal gårdar och byggnader som är öppna för allmänheten på särskilda tider med möjlighet att lära något nytt. En av dessa är den vackra Hustoftagården. Ett grönmålat trähus med en vacker och välkomnande veranda på framsidan. Gården ligger omkring två kilometer från Höganäs och är en 1800-tals gård som varit byggnadsminne sedan 2004. Gården skänktes till hembygdsföreningen 1978 av dåvarande ägarna Maria och Anna Andersson. Gården hade gått i deras släkts ägo sedan 1717 och när de gav förtroendet till hembygdsföreningen att förvalta gården var det med önskan om att bevara deras släktgård och gårdens tillhörigheter.

Kullens hembygdsförening och bygdens äldsta lanthandel

Passa på att besöka en riktig gammal lanthandel som nu drivs av Kullens hembygdsförening. Agardhs affär är Kullabygdens äldsta lanthandel som öppnade 1852 och drevs i fyra generationer. Nu är affären ett museum med flera varor kvar från 1946 då affären stängdes. Inredningen i affären är den samma nu som då och är troligtvis från 1850-talet. Från början fick kunderna handla genom att först passera hemma hos Christine Nilsson som drev affären och var gift med Hans Wilhelm Aagardh, innan de kom in i handelsboden. Önskar grupper eller föreningar en visning av lanthandeln går det bra att kontakta dem för närmare information.

Kullens hembygdsförening i landskapet Skåne