Hembygdsdagarna anordnas varje år och här har du chans att lära dig mer om bygdens lokala historia. Två fasta programpunkter ingår årligen i hembygdsdagarna i Kullens hembygdsförening. Den dag som är först ut är Skånska möllors dag som firas den första söndagen i juli varje år. Den andra firas första söndagen i augusti då det är Hembygdens dag. Då har alla kulturarv i området har öppet för visning. Passa på att lära om personer som varit viktiga för bygden som Nils Månsson Mandelgren, en av bygdens stora söner. Han har fått en minnessten rest över sig i Ingelsträde som kallas för Mandelgrensmonumentet.

I år, 2016, firar Sveriges hembygdsförbund 100 år och de har utnämnt hela året till Hembygdens år med temat ””landskap””. Under hembygdsdagarna träffas folk och utbyter minnen, kunskap och erfarenheter. Dåtid förenas med nutid och man tänker på och lär sig uppskatta jobbet generationerna före oss har utfört. I Kullabygden står fem möllor, eller kvarnar, bevarade till eftervärlden. Dessa beskyddas av Kullabygdens hembygdsförening. Tyvärr brann Brandstorps mölla ner under hösten 2013 och föreningen arbetar med att bevara det lilla som finns kvar. Föreningen satsar på att ordna en utställning om kvarnen som kommer att vara klar till Möllans dag i juli.

Hembygdsdagarna en chans till gemenskap

Kullabygdens hembygdsförening samarbetar med Naturvårdsenheten i Kullabergs Naturreservat. De får hjälp med en viss yttre skötsel av gården från Länsstyrelsen, som är huvudansvarig för Naturvårdsenheten. Gården har öppet under fredag, lördag och söndag från början av maj till slutet av augusti. Förutom caféverksamhet anordnas temahelger som nationella vikingahelgen i början av maj, då det ges ett tillfälle att träffa vikingar vid Himmelstorp och Domarringarna. Hembygdsdagarna fortsätter med firandet på ämnet landskap och föreningen satsar på naturvandringar där flera utgår från Himmelsgården. I vecka 28 finns en natur- och kulturguide som berättar om händelser efter vägen. Övriga gårdar som håller öppet under hembygdens helg är Hustoftagården, Klockaregården och Starke Tufves museum.

Hembygdsdagarna på din hemort